Hold vekten i sommer

På klikk.no gir Fedon Lindberg deg hver dag i uke 29 og 30 en lavglykemisk dagsmeny som vil hjelpe deg å holde vekten i sommer.

Les mer

Bevisst grilling for bedre helse

Kjøtt som tilberedes på så høy temperatur at det brennes eller forkulles kan øke risikoen for kreft, bl.a. i bukspyttkjertelen. Dette ser ut til å gjelde både steking og grilling. Tilberedning av mat på denne måten kan danne kreftfremkallende stoffer som ikke dannes når kjøtt tilberedes på annen og mer skånsom måte.

Les mer

Jobbe som vektcoach?

Vi søker gode kursledere som kan lede våre Dr. Fedon Lindbergs Vektcaoch kurs for pasienter som skal benytte Eurodiet som vektreduksjonsmetode.

Les mer

Når lønner det seg å handle økologisk frukt og grønt?

Salg av økologisk mat har økt betydelig det siste året, og det ser ut til at dette hovedsakelig skyldes forbrukernes ønske om sunnere mat, og ikke miljøbevisstheten.

Les mer

Sammenheng mellom tarmflora og vekt

Tarmens bakterieflora spiller en betydelig rolle for kroppens forbrenningsevne og vektregulering.

Les mer

Anbefaler fortsatt magert

Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt. Men i utkastet til de nye kostrådene anbefales fremdeles fettfattige kjøtt- og meieriprodukter.

Les mer

For lite D-vitamin kan øke risikoen for depresjon

Det sies at solskinn kan gjøre deg glad, men mangel på solskinnsvitaminet D kan også øke risikoen for depresjon, i følge en ny studie.

Les mer

Kaloririk mat blir mer attraktiv når den begrenses

Å unngå å spise kaloririke matvarer kan føre til at forbrukerne anser disse matvarene som mer attraktive.

Les mer

NYHET! 5 nye mellommåltider fra Fedon i salg i helsekost

Nå er 5 nye proteinrike og karbohydratfattige mellommåltider fra Fedon å få i helsekostbutikker.

Les mer

Sammenheng mellom fedme og fibromyalgi

Norske forskere har funnet en sammenheng mellom graden av fysisk aktivitet, BMI og riskioen for å utvikle fibromyalgi.

Les mer

Økologisk epleskall mot kreft

Studier har påvist en sammenheng mellom inntak av epleskall og redusert kreftrisiko.

Les mer

Nøtter bedrer kolesterolnivået

Å spise mer nøtter ser ut til å ha en gunstig innvirkning på kolesterolet, i følge en studie ved Loma Linda University i California.

Les mer

Spis deg frisk fra diabetes

Hvis du har diabetes 2 eller symptomer på sykdommen, og hvis blodsukkeret ditt svinger mye, kan kostholdet bidra til at du holder deg frisk.

Les mer

Diabetes dobler risikoen for tarmkreft hos kvinner

Kvinner over 55 år med diabetes har mer enn dobbelt så høy sjanse for å utvikle tarmkreft, i følge forskere ved Mayo-klinikken.

Les mer

En søvnløs natt kan føre til insulinresistens

Forskere har funnet at etter kun en natt med for lite søvn kan friske mennesker vise tegn på insulinresistens, en vanlig forløper for type 2 diabetes.

Les mer

Mosjon og PC-bruk gir bedre hukommelse

Eldre som kombinerer mosjon med PC-bruk bevarer hukommelsen bedre, i følge forskere med Mayo-klinikken i Minnesota, USA.

Les mer

B-vitamin beskytter mot hjertesykdom

Visse B-vitaminer, som folat og B6, senker homocysteinnivået, en aminosyre som forbindes med hjerte- og karsykdom.

Les mer

Mat mot Alzheimer

Visse matvarer kan motvirke utbrudd av Alzheimer og demens, i følge forskere ved Columbia University i New York.

Les mer

Vitamin- og kalsiumtilskudd kan redusere risikoen for brystkreft

Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner, med over en million nye tilfeller per år.

Les mer

Diabetes og hjertesykdom

Streng blodsukkerkontroll med insulin problematisk for hjertesykdom: Sats heller på bedre kost og livsstil!

Les mer

Nytt medikament for overvekt

Et nytt legemiddel som skal kunne medføre en betydelig vektnedgang på 10% etter et år, er nylig blitt presentert i USA.

Les mer

Apropos de nye kostrådene

Kutt grønt-momsen. Påby matmerking, men nøkkelhullet er ikke bra nok. Markedsfør sunn mat

Les mer

Nye kostholdsråd på bordet

Til høsten kommer statens nye kostråd til befolkningen. Nå skal nøtter og hvitløk inn i de tusen kjøkken for å forebygge folkesykdommer.

Les mer

Forventet levealder fortsetter å øke

FNs generalsekretær Ban Ki-Moon rapporterer at forventet levealder fortsatt øker kraftig på verdensbasis, fra 47 år i 1950-55 til 68 år i 2005-2010.

Les mer

Søvnmangel forbundet med tidlig død

Får du mindre enn seks timers søvn per natt, har du økt risiko for å dø før tiden, i følge en ny britisk-italiensk studie.

Les mer

Sykdom kan gi skattefradrag

Har du hatt store sykdomsutgifter? Kanskje kan du trekke dem fra.

Les mer

Slanking gunstig for obstruktiv søvnapné

Fedme, høy alder, arv og det å være mann er kjente risikofaktorer for obstruktiv søvnapné.

Les mer

Fysisk aktivitet etter maten kan være bra

En rolig gåtur etter et karbohydratrikt måltid reduserer glukoseøkningen.

Les mer

Sol er god medisin mot MS

Barn av mødre som får lite sollys de første tre månedene av svangerskapet, har økt risiko for å få multippel sklerose når de vokser opp, konstaterer australske forskere.

Les mer

Fett er ikke farlig for hjertet

Nyere forskning støtter ikke teorien om at høyt inntak av fett i kosten er farlig. Derfor er det på tide at myndighetenes anbefalinger endres.

Les mer

Melkefett er ingen hjertedreper

Har man et sunt kosthold ellers, kan man trygt spise meieriprodukter, inkludert fete oster.

Les mer

Barn trenger mer melkefett

Lege og forsker går til angrep på fettfobien. De mener at barn heller bør få helmelk.

Les mer

D-vitamin kan hjelpe eldre å fungere bedre

Eldre med høye verdier av D-vitamin i blodet har også en tendens til å fungere bedre fysisk, i følge en ny studie.

Les mer

En god natts søvn holder deg slank

De som ikke får en god natts søvn, har lettere for å legge på seg, i følge en ny fransk studie.

Les mer

Sunnere med kraftigere frokost?

Ny forskning gir grunn til å tro at frokoster som er rike på fett, er det sunneste.

Les mer

Middelhavskost er bra for hjernen

Å spise middelhavsmat kan gjøre hjernen sunnere og hjelpe til å forebygge alzheimer, i følge en ny amerikansk studie.

Les mer

Coladrikker kan påvirke fruktbarheten hos menn

En ny dansk studie viser at menn som drikker en liter cola eller mer per dag kan få redusert antall sædceller med nesten 30%.

Les mer

Flere fordeler med omega 3

Omega 3 viser seg å ha flere fordeler enn vi hittil har vært klar over.

Les mer

Proteininntak skader ikke skjelettet

Unge kvinner som har et typisk vestlig kosthold med mye protein trenger ikke være redde for at proteinninntaket skal skade skjelettet.

Les mer

Fet melk - lettere barn

Barn som drikker melk med høyt fettinnhold har lavere BMI enn de som bruker en lettere variant eller som ikke drikker melk i det hele tatt.

Les mer

Egg kan begrense kaloriinntaket

Å spise egg til frokost kan redusere sultfølelsen og sørge for et lavere kaloriinntak til lunsj og utover dagen, i følge en ny studie.

Les mer

Fjerning av brusautomater hindrer ikke fedme hos barn

Tiltak for å begrense fedme hos barn gjennom å begrense brusautomater og gjøre brus dyrere har hittil ikke hatt noen synlig effekt på midjemålet hos amerikansk ungdom.

Les mer

Karbohydrater og hjertesykdom hos kvinner

Kvinner som spiser mye karbohydrater fra matvarer med høy GI, som for eksempel brød, viser seg å ha forhøyet risiko for hjertesykdom, i følge ny forskning.

Les mer

Et legemiddel mot brystkreft uten bivirkninger?

Et vanlig legemiddel mot benskjørhet kan redusere risikoen for brystkreft med opptil 38%, viser en ny studie.

Les mer

Du kan få testet fettsyrebalansen

Riktig fettsyre- balanse er svært viktig for å opprettholde god helse. Nå kan du få testet din fettsyrebalanse ved Dr. Lindbergs Klinikk i Oslo.

Les mer

D-vitamin til spedbarn

En ny studie viser at de fleste spedbarn bør ta D-vitamintilskudd daglig. Per i dag er det bare 1-13 % av spedbarn under 1 år i USA som får tilskudd av D-vitamin.

Les mer

Lavkarbodiett gir raskere vekttap ved alvorlig fedme

Vekttap før slankeoperasjon reduserer komplikasjoner, operasjonstid, blodtap og sykehusopphold. Lavkarbodietter har vært brukt som alternativ for vektreduksjon.

Les mer

Et lettere liv med Fedons hjelp

For en tid siden utlyste Norsk Ukeblad en konkurranse hvor deltakerne kunne vinne hjelp fra Fedon.

Les mer

Middelhavskosthold og assistert befruktning

Kvinner som holder seg til et middelhavskosthold rikt på grønnsaker, vegetabilske oljer og fisk kan ha så mye som 40 % større sannsynlighet for å bli gravide etter assistert befruktning, i følge en ny studie.

Les mer

Moderat alkoholforbruk kan hjelpe kvinner å holde vekten

Moderasjon gjelder fortsatt, men dette er en ytterligere påminnelse om at kalorimodellen har sine svakheter.

Les mer
Dr Fedon

Fedon A. Lindberg har vært en kjent aktør i kost- og livstilsdebatter i norske medier siden 2001. I denne bloggen vil han bidra ytterligere til å sette dagsorden for god helse gjennom et balansert kosthold.

Les bloggen her!Dr Fedon

Vi har lansert en rekke web-filmer i serien "Kost i balanse." Filmene skal gjøre det lettere for deg å velge sunne råvarer og sette disse sammen til balanserte måltider. Vel bekomme!

Se filmene her!Dr Fedon

Fedon er varemerket for en serie matvarer utviklet spesielt med tanke på blodsukkerbalansen og er basert på Fedon Lindbergs kostholds- og livsstilskonsept "Kost i balanse."

Les merDr Fedon

Eurodiet er en metode for vektreduksjon med medisinsk oppfølging for personer med helseskadelig overvekt.

Les merDr FedonLes merDr Fedon

Et fagteam fra Dr. Fedon Lindbergs Klinikk er tilgjengelig på lommelegen.no for å svare på spørsmål relatert til kosthold og helse.

Les mer
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering