Økt risiko for diabestes type 2
Forskere ved Harvard Universitet i USA publiserte nylig en artikkel i det internasjonale tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. Forskerne ønsket å undersøke om høyglykemiske matvarer som potet øker risikoen for insulinresistens og dermed uviklingen av diabetes type 2.
85 000 friske kvinner ble fulgt opp over 20 år. Kvinnene var i alderen 34 til 59 år ved studiens start, og kostholdet deres ble registrert gjentatte ganger i løpet av de 20 årene. Resultatene fra studien viser en klar sammenheng mellom inntak av både pommes frites og poteter, og utvikling av diabetes blant disse kvinnene. Risikoen for utvikling av diabetes type 2 var ytterlige økt blant de kvinnene som var overvektig.
For detaljene til studien, klikk her.
Insulinresistens
Disse resultatene er ikke overraskende. Gjentatte studier har pekt i samme retning. Nemlig at det er en klar sammenheng mellom inntaket av høyglykemiske matvarer som sukkerholdig mat, fint brød, bakverk, poteter, ris og pasta og insulinresistens og også diabetes type 2. Insulinresistens er en arvelig tilstand som gjør at insulinet ikke blir utnyttet godt nok i kroppen. Det fører til at mengden insulin i blodet øker. Konsekvensen er at man lett legger på seg og vanskelig går ned i vekt: I tillegg øker også risikoen for diabetes type 2.
Kokte poteter bedre enn friterte
Det er viktig å ikke likestille kokte og friterte poteter. Skal du spise potet, så velg i så fall den kokte varianten, men ta en i stedet for tre eller fire. Friterte poteter som pommes frites er stivelsesrike som vanlig kokte poteter, men inneholder i tillegg store mengder uheldig fett som transfett. Transfett er gjentatte ganger vist å sammenheng med kreft og hjerte- og karsykdom, og er verd å redusere til et minimum.











