Lavkalori kontra lavkarbohydrat
132 overvektige, hvorav 83 % med diabetes eller metabolsk syndrom (som kan innebære høyt blodtrykk, forhøyet kolesterol og insulinresistens) ble fulgt i ett år. Den ene gruppen spiste lavkarbohydratkosthold (tilsvarende 30 gram karbohydrat pr. dag) og den andre gruppen spiste en tradisjonell lavkaloridiett med lavt fettinntak. Er så lavt karbohydratinntak som 30 gram pr dag innebærer at forsøkspersonene var i såkalt ketose. Et slikt kosthold tilsvarer introduksjonsfasen på Atkins dietten.
En tilsvarende studie sammenliknet effekten av lavkarbohydratkosthold (under 20 gram karbohydrat pr dag) på 120 overvektige med ugunstige nivåer av blodfettstoffer (triglyserider og kolesterol) med fettredusert, lavkalorikosthold.
Raskere og større vektreduksjon
Forsøkspersonene som spiste lavkarbohydratkostholdet hadde lettere for å gjennomføre studien, raskere og større vektreduksjon, bedre blodsukkerkontroll, bedre kolesterolverdier og blodfettstoffer (triglyserider) enn dem som spiste et lavkalorikosthold.
På programmet ”Verdt å vite” i NRK Radio P2 på St. Hansaften ble disse studiene diskutert og kommentert, og selv kritiske motstandere av larvkarbohydratkosthold måtte innrømme at dette er lovende resultater.
Vi venter ikke med å anbefale et kosthold i balanse
For at man med sikkerhet kan si at det er vitenskapelig belegg for å anbefale et visst kosthold eller en type behandling av en sykdom, kreves det gjentatte studier på mennesker som bekrefter disse effektene. Nasjonale og internasjonale helsemyndigheter hevder at man trenger å gjennomføre vitenskapelige studier av effekten av lavkarbohydratkosthold som går over lengre tid enn ett år. Dette er kostbart, krevende og en stor utfordring for forsøkspersonene, men ikke umulig. Det finnes likevel ikke gode studier på effekten av lavkalori- og lavfettkosthold over lang tid til tross for at dette kostholdet anbefales til overvektige.
Vi mottar ukentlig hyggelige brev, e-poster og telefoner fra pasienter, kursdeltagere og lesere av Dr. Lindbergs bøker som forteller om svært gode langtidseffekter av et lavglykemisk kosthold. Derfor nøler vi heller ikke med å anbefale et kosthold i balanse.







