Det er flere grunner til dette, blant annet at fullkornsprodukter inneholder mer fiber og har lavere glykemisk indeks. Dette betyr at de holder blodsukker og insulinnivå stabilt. Nå viser en ny israelsk studie at det er enda en grunn til å unngå høyglykemisk mat some hvitt brød og cornflakes. For første gang har forskerne dokumentert at inntak av disse matvarene kan skade arterieveggene direkte og forårsake hjerteproblemer ved at de angriper det tynne laget av celler på innsiden av arteriene. Over tid kan dette gå ut over elastisiteten i arteriene, noe som kan medføre en rekke sykdommer.
Forskerne ved Tel Aviv University undersøkte 56 friske forsøkspersoner som ble delt inn i fire grupper. En gruppe spiste cornflakes med melk, en gruppe en ren sukkerblanding, den tredje gruppen spistefrokostblanding med kli, og den siste gruppen inntok bare vann (placebogruppen). Før noen av deltakerne spiste var arteriefunksjonen i utgangspunktet den samme hos alle. Etter at de hadde spist hadde imidlertid alle unntatt placebogruppen redusert arteriefunksjon. Utslaget var spesielt stort hos de deltakerne som spiste cornflakes og sukker.
Les mer her (artikkelen er på engelsk)
Hos oss ved Dr. Lindbergs Klinikker fokuserer vi på å forebygge sykdom, eller oppdage den i tidlig stadium og gjøre noe med de faktiske årsakene. Vi har hjulpet over 15.000 mennesker de siste 10 årene til å legge om livsstilen og oppnå en sunnere vekt og bedre helse. Du kan ta kontakt med oss for konsultasjon via epost eller på telefon 22 92 60 00.











