Patrice Carter, forsker innen ernæringsmedisin fra University of Leicester (Storbritannia), og hans kolleger har gjennomført en meta-analyse av seks studier med over 220 000 deltakere som fokuserte på sammenhengen mellom forbruk av frukt og grønnsaker og type-2 diabetes. Teamet fant at et større inntak av grønne bladgrønnsaker, tilsvarende å spise 1,5 ekstra porsjoner daglig, var assosiert med en 14% reduksjon i risiko for type 2 diabetes.
Undersøkelsen viste ingen betydelig effekt av å øke forbruket av andre grønnsaker, frukt, eller en kombinasjon av frukt og grønnsaker i forhold til diabetes 2. Forskerne konkluderte med at et økt daglig inntak av grønne bladgrønnsaker kan redusere risikoen for type 2 diabetes og bør undersøkes nærmere.
Les mer på Worldhealth.net











