Drikk kaffe og reduser kraftig din risiko for type 2 diabetes

Det har vært rapportert sammenheng mellom høyt inntak av kaffe og redusert diabetesrisiko i flere studier fra ulike land. I en ny forskningsstudie publisert i februar 2010 i Journal of Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Disease, undersøkte man sammenhengen mellom kaffeinntak og risiko for utvikling av type 2 diabetes hos personer med normal glukosetoleranse, i en befolkningsgruppe hvor det vanligvis er høy forekomst av diabetes, amerikanske indianere.

Man undersøkte kaffeinntaket hos en gruppe personer mellom 45 og 74 år og fulgte dem i gjennomsnittlig 7,6 år. Det ble tatt hensyn til andre variabler som røyking, kroppsmasseindeks, midjemål, kjønn og blodtrykk.

Sammenlignet med dem som ikke drakk kaffe, hadde de av deltakerne som drakk 12 kopper kaffe eller mer pr. dag 67% lavere risiko for å utvikle diabetes i løpet av den perioden undersøkelsen varte. I denne befolkningsgruppen var et høyt inntak av kaffe forbundet med redusert diabetesrisiko. Det kreves imidlertid mer forskning for å finne ut om det er en biologisk forklaring på dette funnet. Man antar at årsaken kan være at kaffe er rik på antoksidanter. Faktisk er kaffe den største antioksidantkilde i norsk kosthold, pga at man drikker så mye…

Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171062

 

Dr FedonLes merDr Fedon

Vi har lansert en rekke web-filmer i serien "Kost i balanse." Filmene skal gjøre det lettere for deg å velge sunne råvarer og sette disse sammen til balanserte måltider. Vel bekomme!

Se filmene her!Dr Fedon

Fedon er varemerket for en serie matvarer utviklet spesielt med tanke på blodsukkerbalansen og er basert på Fedon Lindbergs kostholds- og livsstilskonsept "Kost i balanse."

Les merDr Fedon

Eurodiet er en metode for vektreduksjon med medisinsk oppfølging for personer med helseskadelig overvekt.

Les mer
Dr Fedon

Et fagteam fra Dr. Fedon Lindbergs Klinikk er tilgjengelig på lommelegen.no for å svare på spørsmål relatert til kosthold og helse.

Les merDr Fedon

Visste du at kanel bidrar til å stabilisere blodsukkeret, senke kolesterolnivået og er en kraftig antioksidant? Med kaneltilskudd i kapselform er du sikret et riktig inntak. Kjøper du 2 bokser kanelkapsler i vår nettbutikk nå, får du med en gratis på kjøpet.

Les mer
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering