Bli kvitt kvisene med lavglykemisk mat

I mange år har man trodd at kosthold ikke hadde noen effekt på kviser. Nå har australske forskere funnet ut at det er en sammenheng.

Kviser (akne) er en tilstand som påvirkes av mange faktorer. For mye karbohydrat i kosten forverrer akne, fordi de øker blodsukkeret og dermed insulin. Høyt insulin fører til økt nivå av fritt testosteron, som igjen øker talgproduksjonen i huden, noe som fremmer akne. I tillegg fører økt blodsukker til nedsatt immunforsvar. Det samme gjøre utilstrekkelig Vitamin D. Mangel på probiotiske bakterier spiller også en rolle, likeså ubalanse i forhold til fettsyrer.

43 gutter mellom 15 og 25 år deltok i en studie gjennomført ved RMIT University's School of Applied Sciences og Royal Melbourne Hospital. De ble delt opp i to grupper, hvorav den ene gruppen fikk et kosthold med lavglykemiske karbohydrater, belgfrukter og proteinrike matvarer, mens den andre gruppen fikk en mer typisk "tenåringsdiett" med mye hvitt brød, poteter, sukkerholdig drikke og snacks. Etter 12 uker viste guttene i den lavglykemiske gruppen en 50% reduksjon i kviseutbrudd.

Les mer her (artikkelen er på engelsk)

Ønsker du hjelp til et best mulig kosthold som hjelper deg å forebygge helseplager? Våre dyktige kostveiledere kan hjelpe deg. Ta kontakt på telefon 22 92 60 00 eller e-post for mer informasjon eller for bestilling av time.

Dr FedonLes merDr Fedon

Vi har lansert en rekke web-filmer i serien "Kost i balanse." Filmene skal gjøre det lettere for deg å velge sunne råvarer og sette disse sammen til balanserte måltider. Vel bekomme!

Se filmene her!Dr Fedon

Fedon er varemerket for en serie matvarer utviklet spesielt med tanke på blodsukkerbalansen og er basert på Fedon Lindbergs kostholds- og livsstilskonsept "Kost i balanse."

Les merDr Fedon

Eurodiet er en metode for vektreduksjon med medisinsk oppfølging for personer med helseskadelig overvekt.

Les mer
Dr Fedon

Et fagteam fra Dr. Fedon Lindbergs Klinikk er tilgjengelig på lommelegen.no for å svare på spørsmål relatert til kosthold og helse.

Les merDr Fedon

Visste du at kanel bidrar til å stabilisere blodsukkeret, senke kolesterolnivået og er en kraftig antioksidant? Med kaneltilskudd i kapselform er du sikret et riktig inntak. Kjøper du 2 bokser kanelkapsler i vår nettbutikk nå, får du med en gratis på kjøpet.

Les mer
Idium Portalserver 3.0idium webpublisering