Skrevet av Kristine Andersen
Klinisk ernæringsfysiolog ved Dr. Fedon Lindbergs klinikk
Den kjente amerikanske forskeren og forfatteren av boken ”Hold deg frisk med riktig kosthold”, Walter Willet publiserte nylig resultatene fra en kartleggingsundersøkelse av nesten to tusen meksikanske kvinner. Det viste seg at risikoen for brystkreft økte med økende karbohydratinntak blant disse kvinnene.
Norsk studier indikerer det samme
Ved Universitetet i Tromsø har det blitt gjennomført en kartleggingsstudie av sammenhengen mellom risiko for brystkreft og ulike blodparametere for metabolsk syndrom (usunn kolesterolprofil, høyt blodtrykk, høye blodfettstoffer og nedsatt glukosetoleranse) blant 40 000 norske kvinner.
Økt østrogenproduksjon ved overvekt
Det viser seg at det var en økt risiko for brystkreft blant overvektige kvinner etter overgangsalderen som hadde lave nivåer av det gode kolesterolet (HDL) i blodet. Lave nivåer av HDL er en indikator på metabolsk syndrom som inkluderer høyt blodtrykk, overvekt (særlig rundt midjen), høye blodfettstoffer og nedsatt sukker(glukose)toleranse. Forskeren Ann-Sofie Furberg ved Universitetet i Tromsø tror den økte kreftrisikoen henger sammen med at de overvektige kvinnene har en økt mengde fettvev på grunn av overvekt. Produksjonen av hormonet østrogen øker med økende mengde fettvev. Høye østrogenverdier etter overgangsalderen øke nemlig risikoen for brystkreft.
Flere mulige årsaker
Fedon Lindberg mener det trolig er en annen sammenheng som også virker inn, og som sansynligvis har enda større betydning for denne sammenhengen. Metabolsk syndrom med en usunn kolesterolprofil, overvekt og høyt blodstykk innebærer også en høy insulinproduksjon (insulinresistens). Høye insulin- og lave HDL-verdier hos personer med metabolsk syndrom innebærer også lave nivåer av et protein som binder østrogen (SHBG- Sexual Hormon Binding Globulin) i blodet. Lave nivåer av SHBG betyr at mindre østrogen er bundet til SHBG, og dermed vil mer østrogen være tilgjengelig i fri form i blodet.
Vi vet allerede at et lavglykemisk kosthold bidrar til å kontrollere vekt og stimulere en god hormonbalanse. Til tross for at slike resultater bør vises i enda flere studier for at vi kan si at det er en sikker sammenheng mellom sykdomsrisiko og kosthold, får vi enda en grunn til å fortsette med gode aktivitetsvaner og et balansert, lavglykemisk kosthold.











